Kombinatorická teorie her
Přednáška se koná každé úterý od 14:30 do 17:45 v učebně A1242.
Cvičení spolu s přednáškou tvoří jednolitý blok.
Jak se dostat do učebny: adresa je Thákurova 7,
nějak se dostat skrz vrátnici, zahnout doprava a po malých schodech dojít k výtahům
budovy A. Zde vyjeďte do 12tého patra, místnost 1242.
Cvičení (ve formě vzorového řešení domácích úkolů a diskuzí) se koná v rámci přednášky.
Přednáška a cvičení nejsou tedy striktně odděleny.
kontakt: tomas.valla@fit.cvut.cz
Cíle přednášky
- Seznámit se s základy algebraické teorie her podle Conwaye.
- Naučit se aplikovat Conwayovu teorii pro analýzu jednodušších her.
- Seznámit se s základy teorie pozičních her (neboli odvozenin piškvorek).
Podmínky získání zápočtu
- Na každé přednášce budeme zadávat domácí
úkoly zábavu.
- Na vyřešení
úkolu zábavy je týden (tedy je třeba vypracovat ho do příště).
Úkoly Zábavu odevzdávejte nejlépe na papíře na začátku přednášky/cvičení.
- Zápočet dostane ten, kdo získá alespoň 30 bodů za vyřešené domácí
úkoly zábavy.
- Maximální získatelný počet bodů za celý semestr bude okolo 130 (tj. okolo 10 bodů na každou sérii).
- Zkušený TeXař může získat zápočet za průběžné TeXování poznámek.
Požadavky ke zkoušce
- Zkouška bude ústní, bude se skládat z několika otázek z teorie (typicky formulovat a dokázat nějakou větu)
a z analýzy jednodušší hry.
- Za 60 bodů za vyřešené domácí
úkoly zábavy je prominuta u zkoušky analýza hry.
- Za 100 bodů za vyřešené domácí
úkoly zábavy je automaticky známka výborně (namísto skládané zkoušky).
- Body z domácích
úkolů zábav se však do zkoušky nezapočítávají.
Literatura
- Berlekamp, Conway, Guy: Winning Ways
- J. Beck: Combinatorial Games, Tic-Tac-Toe Theory
- Conway: On Numbers and Games
- Albert, Nowakowski, Wolfe: Lessons in Play
Předběžný obsah
- úvod do teorie her
- formální zavedení kombinatorických her, třídy her, věta o strategiích
- porovnávání her, budování herní algebry (sčítání, negace, izomorfismus)
- zavedení neceločíselných her, sčítaní čísel a sčítání her
- simplicity rule, dominované a reverzibilní tahy
- infinitezimálně velké hry, teploměry
- silné a slabé poziční hry, věta o kradení strategií, zobecněné piškvorky
- Hallova věta a párovací remíza, potenciálová metoda
- Erdös-Selfridgeova věta, aplikace
- souvislosti s ramseyovskými větami, hry typu Picker-Chooser, Avoider-Enforcer
- další témata, např. online ramsey theory
Obsah přednášky
1. díl (20.2.2018)
- organizační: termíny, podmínky zápočtu hrubý obsah celé přednášky
- hra Domineering – Dominování:
vzorová sehrávka, analýza hry rozkladem na podhry/podpozice
- jakými hrami se budeme zabývat (a jakými nebudeme):
2 hráči, bez náhody, konečné, normální a misère hry,
hráči Levý a pRavý, pozice a podpozice, nestranné a zaujaté hry,
hra Cram (Dláždění)
- využití symetrií
- jak vyhrát alespoň jednu partii šachu nad Kasparovem – simultánní partie a kopírování tahů
- lámání čokolády 100×50, nesmí se vytvořit čtvereček 1×1 – hraní osově symetricky
- doutníky – využití středové symetrie
- je to jiná hra!
- čísla 1,2,...,9, hráči je zabírají, cílem je shromáždit trojici se součtem 15
- tato hra jsou vlastně piškvorky 3×3 – konstrukcí magického čtverce 3×3 se součtem 15
- hra piškvorek na něm je tedy ekvivalentní s původní hrou
- je to skrytá parita
- lámání čokolády č.2: kdo nemá tah, prohrál
- kradení strategií
- hra Chomp (otrávený koláč)
- Věta (kradení strategií v Chomp): 1. hráč vždy vyhraje
- důkaz je nekonstruktivní
- formální definice her, diskuze konečnosti, strom hry, strategie, značení, příklady
- Základní věta o kombinatorických hrách
- Souvislost s algoritmem Minimax.
- Existuje nedeterminovaná hra (bez důkazu).
- rozdělení her do výsledkových tříd ℒ,ℛ,𝒫,𝒩
- Tvrzení o výsledku hry
- hry Maze, Maize, jejich analýza
- hra Odčítání, její analýza
- Domácí zábava
2. díl (27.2.2018)
- nestranné hry, Věta o třídách nestranných her
- Tvrzení o rozdělení pozic nestranné hry
- analýza lehké verze nestranného Odčítání, analýza hry Star Wars
- motivace zavedení operací sčítání, negace a porovnávání
- Věta o přidání prohrané hry: G hraná souběžně s prohranou hrou je ve stejné třídě jako G
- přehledová tabulka výsledkové třídy, když hrajeme souběžně hry z různých tříd
- analýza dominování 2×(4k) (patří do ℛ)
- KOMPLETNÍ AXIOMATIKA HER
- definice narozenin, definice her 0,1,−1,∗
- zavedení konečnosti pomocí konečných narozenin
- příklady na sčítání her
3. díl (6.3.2018)
- přednášel Vašek Blažej
- G+0≡G
- Tvrzení: sčítání je komutativní a asociativní (důkaz za DZ)
- definice odčítání her, příklady
- Tvrzení: -(-G) ≡ G
- Tvrzení: odčítání je distributivní (důkaz za DZ)
- co to znamená, že dvě hry "dopadnou stejně"
- Tvrzení: Relace = je ekvivalence na hrách.
- Věta (charakterizace nuly): G = 0 právě když G je 𝒫 pozice.
- Věta (rozdíl stejných her): G - G = 0
- Tvrzení (úprava rovnic): G = H právě tehdy, když G + J = H + J.
- Tvrzení (záměnnost v součtu): Když G = G' a H = H', potom G + H = G' + H'. (důkaz za DZ)
- Zásadní Důsledek: G = H právě tehdy, když G - H = 0.
- Věta: Struktura (hry,+,-,0,=) tvoří Abelovu grupu.
- dopady na algoritmické zacházení s hrami a testování rovnosti
- G ≥ H právě když H ≤ G
- Lemma: NTJE
- G ≥ 0
- L vyhraje jako 2. na G
- Pro každou hru X: L vyhraje jako 2. na X implikuje L vyhraje jako 2. na G+X
- Pro každou hru X: L vyhraje jako 1. na X implikuje L vyhraje jako 1. na G+X
- G ≥ H právě když L vyhraje jako 2. G−H
- porovnávání her algoritmicky analýzou rozdílu, symbolické značení
- Věta: relace ≤ je částečné uspořádání na hrách.
- pár příkladů, hry Clobber a Hackenbush
4. díl (13.3.2018)
- úprava nerovnic: G ≥ H právě když G+J ≥ H+J
- Věta o dominovaných tazích: má-li hra dominovanou pozici jinou pozicí (dle relace ≤), lze ji vynechat
- Věta o reverzibilních tazích: existuje-li pro pozici P výrazně lepší odpověď X oponenta, pak ji udělá
a lze P nahradit příslušnými podpozicemi X
- definice kanonického tvaru hry
- Věta (o kanon.tvaru): Dvě rovné hry v kanonickém tvaru jsou izomorfní.
- zavedení celočíselných her
- celý modrý hackenbush je číselná hra "počet hran v pozici"
- sčítání/porovnávání celočíselných her funguje stejně jako sčítání/porovnávání příslušných integerů
- definice (diadických) číselných her
- sčítání/porovnávání číselných her funguje stejně jako sčítání/porovnávání příslušných diadických racionálních čísel
5. díl (20.3.2018)
- definice zobecněného čísla
- zmínka o zavádění reálných čísel
- definice nejjednoduššího čísla
- Lemma 1: Narozeniny hry n+i/2ʲ jsou n+j+1.
- Lemma 2: Mezi dvěma čísly x₁<x₂ se stejnými narozeninami leží číslo s menšími narozeninami.
- Tvrzení: Nejjednoduššího číslo je unikátní (a definice je tedy korektní).
- Věta (simplicity rule): Každá hra {x₁|x₂}, kde x₁<x₂ jsou čísla, je číslo,
konkrétně nejjednodušší číslo mezi x₁ a x₂.
- hra PUSH a pár příkladů
- definice infinitezimálních her
- hra ∗ je infinitezimální
- Tvrzení: ∗ není číslo
- definice hry šipka (↑ a ↓)
- Tvrzení: hry ↑ a ↓ jsou infinitezimální
- Tvrzení: vztahy 0, ∗, ↑ a ↓, ⇓ a ⇑
- definice switche a hry ∓G
- Věta: Kanonický tvar hry n.↑ je {0|(n-1).↑∗} a n.↑∗ = {0|(n-1).↑}. (důkaz za DZ)
- zavedení her ✚G a ━G
- Tvrzení: ✚x pro číslo x>0 je infinitezimál
- zavedení infinitezimality vzhledem k jiné hře
- Věta: ✚x je infinitezimál vzhledem k ↑ pro každé číslo x>0. (důkaz za DZ)
6. díl (27.3.2018)
- Věta (weak number avoidance): x číslo, G není číslo. Pak L vyhraje jako 1. G+x implikuje L vyhraje tahem do G.
- definice all-small her
- Věta: all-small hra je infinitezimální
- Tvrzení: G nestranná, potom G+G=0
- hra NIM(a₁,…,aₖ)
- definice nimbers ∗n
- Tvrzení: kanonický tvar ∗n = {0,∗,∗2,…,∗(n−1)|0,∗,∗2,…,∗(n−1)}
- operátor MEX(M) .. nejmenší nezáporné celé číslo, které v množiné M chybí
- Věta (mex rule): Pro G={∗l₁,…,∗lₖ|∗r₁,…,∗rⱼ} takovou,
že mex(l₁,…,lₖ) = mex(r₁,…,rⱼ) = n, platí G = ∗n.
- Důsledek: pro každou nestrannou G tedy existuje přirozené n že G = ∗n
- zavedení nim-součtu ⊕ (xor)
- Věta (analýza nimu): G = NIM(a₁,…,aₖ), potom G je 𝒫-pozice právě když a₁ ⊕ a₂ ⊕ … ⊕ aₖ = 0.
- Věta: ∗a₁+…+∗aₖ = ∗(a₁⊕…⊕ak)
- dva příklady loopy games: varianty NIMu s přidáváním
- definice nim-posloupnosti a její periodicity
- Věta: Nim-posloupnost Odčítání(a₁,…,aₖ;n) je periodická.
7. díl (3.4.2018)
- představení nástroje CGSuite
- 𝒢ₙ=hry narozené do n-tého dne
- Věta: Z 𝒢ₙ je největší hra n, nejmenší kladné číslo 1/2n-1 a nejmenší kladná hra ✚n-2.
- Věta: 𝒢ₙ tvoří svaz.
- motivace pro porovnávání nečíselných her s čísly
- definice left-stop, right-stop hry
- Lemma 1: LS(G)≥RS(G)
- Lemma 2: charakterizace fuzzy intervalu hry na základě LS a RS (zatím bez důkazu)
- fuzzy interval her
8. díl (10.4.2018)
- důkaz Lemma 2 z minulé přednášky
- chladné, vlažné a horké hry, motivace pro zkoumání "střední hodnoty" horkých her, idea ochlazování her a teploměrů
- Věta (o středu hry): G konečná, pak existuje číslo m(G) a číslo t tak, že
pro každé přirozené n platí n.m(G)-t ≤ n.G ≤ n.m(G)+t.
- Důsledek: m(G+H) = m(G)+m(H)
- ochlazování her a teplota hry
- formální definice teploměru
- kuchařka pro konstrukci teploměru
- vlastnosti teploměru, vrchol teploměru, teplota, a souvislost s m(G) (bez dk)
- Věta (Number Avoidance): x číslo, G není číslo, xL≠∅, potom existuje tah GL že
GL+x > G+xL. (a symetricky pro pravého) - bez důkazu
- Věta (Number Translation): x číslo, G není číslo, Pak G+x={𝒢L+x|𝒢R+x}. - bez důkazu
9. díl (17.4.2018)
- rozdali jsme seznam otevřených problémů
- zavedení pozičních her a motivace, opakování pojmů jako strategie, apod.
- hypergrafy, k-uniformita
- definice silné a slabé (maker-breaker) poziční hry
- další varianty: inverzní silná hra, breaker-maker, Picker-Chooser, inverzní Picker-Chooser, Avoider-Enforcer, Enforcer-Avoider
- hra nd, vyhrávající linie
- Tvrzení: n² je remíza
- Tvrzení: hra nd má ((n+2)d − nd) ⁄ 2 vyhrávajících linií
- pár openproblémů
- Věta (Strategy stealing): V silné poziční hře má 1. hráč neprohrávající strategii.
- Důsledek: Když v silné hře neexistuje remíza, 1. vyhraje
- silná hra K₆: 1. vyhraje
- hra Hex: neexistuje remíza
10. díl (27.4.2018)
- hra Connectivity na grafu
- Věta: G multigraf, který ma dvě hranově disjunktní kostry. Potom Connector vyhraje jako 1. i jako 2.
- definice systému různých reprezentantů (SRR)
- Věta (Hall): množinový systém (V,E) má SRR právě když ∀J⊆E je |∪A∈J A| ≥ |J|. (idea důkazu)
- Tvrzení: množinový systém (V,E) má 2-SRR právě když ∀J⊆E je |∪A∈J A| ≥ 2|J|.
- pár openproblémů
- Věta (Ramseyova): ∀n∈ℕ ∃N∈ℕ tak,
že pro každý KN s červenými a modrými hranami obsahuje jednobarevný podgraf Kₙ.
- Věta (Ramseyova pro víc barev):
∀n,r∈ℕ ∃N∈ℕ tak, že pro každý KN s hranami r barev obsahuje jednobarevný podgraf Kₙ.
- Kliková hra
- Věta (Ramseyova pro p-tice):
∀n,r,p∈ℕ ∃N∈ℕ tak, že pro každý p-uniformní hypergraf (X,E), |X|≥N, s hranami r barev existuje
Y⊆X, |Y|≥n, jejiž všechny hyperhrany mají stejnou barvu.
- definice kombinatorické úsečky
- Věta (Hales-Jewett):
∀n,r∈ℕ ∃D∈ℕ že v krychli nD s políčky obarvenými r barvami existuje monochromatická kombinatorická úsečka.
(bez důkazu)
- důsledek pro hru nd
- zmínka o van der Waerdenově věta, Tao-Greenově větě a Fieldsových medailích
- Klasifikace hypergrafů podle pozičních her
11. díl (10.5.2018)
- definice 2-obarvitelnosti hypergrafu
- Věta(Erdős): H=(V,E) k-uniformní hypergraf, |E|< 2k-1. Potom H je 2-obarvitelný.
- Solitairy army, kolik žetonů je potřeba pro malé n
- Věta(Conway): Neexistuje konečná počáteční konfigurace žetonů v Solitairy army, se kterou lze doskákat
do výšky 5 nad bariéru.
- Věta(Erdős,Selfridge): H=(V,E) k-uniformní hypergraf, |E|<2k-1. Potom 2. hráč
má blokovací remízu silné/slabé poziční hře nad H.
- Tvrzení: Nerovnost v E.-S. větě je těsná, tj. kontrukce k-uniformního hypergrafu (V,E) kde platí |E|=2k-1
a 1. hráč vyhraje.
- konstrukce 2-obarvení v polynomiálním čase aplikací E-S věty
- Věta (Weak Win Criterion): Nechť H=(V,E) je k-uniformní hypergraf a |E|>2k-3Δ₂|V|.
Potom 1. hráč (Maker) vyhraje slabou hru na H (a má explicitně popsanou strategii).
- důsledky WWC pro piškvorky nd
- par openproblémů týkajících se remízových pozic
12. díl (15.5.2018)
- definice online Ramsey hry, size-Ramsey čísel, zobecněného Ramseyova čísla
- Věta: Builder vyhraje online Ramsey hru pro libovolný strom na třídě lesů
- Důsledek: Builder vyhraje ORH pro libovolnou kružnici na třídě rovinných grafů
- Věta: Painter vyhraje ORH pro trojúhelník na třídě vnějškově rovinných grafů
- různé strategie pro cesty, cykly, pár openproblémů